PROSES KAUNSELING YANG DIJALANKAN DALAM SESI KAUNSELING INDIVIDU
Proses kaunseling yang dijalankan ini telah melibatkan beberapa proses yang utama. Proses-proses ini adalah terdiri daripada proses membina hubungan, penerokaan, mengenal pasti masalah, membina matlamat, menyemak alternatif, mengambil tindakan, penamatan, dan susulan.
Proses membina hubungan
Proses
yang pertama ialah proses membina hubungan atau lebih dikenali juga
sebagai membina rapo. Pada tahap ini klien mengukur kaunselor sama ada
benar-benar boleh dipercayai sama ada dia mendengar apa yang klien
perkatakan atau sekadar berpura-pura. Oleh itu reaksi lisan dan reaksi
bukan lisan kaunselor amatlah memainkan peranan yang penting bagi
mewujudkan rasa percaya klien kepada kaunselor dan mengetahui tentang
latar belakang serba sedikit tentang diri klien.
Oleh
itu pada tahap ini tanggungjawab seorang kaunselor pada tahap ini
perlulah mewujudkan suasana yang teraputik supaya klien terasa dirinya
diterima dan dihormati bagi menimbulkan rasa selesa dan selamat pada
diri klien. Bukan itu sahaja, kaunselor juga perlulah memperlihatkan
bahawa dia memahami ruang rujuk yang terdapat dalam diri klien,
keikhlasan, kemesraan, dan penerimaan tanpa syarat. Hal ini perlu, bagi
menimbulkan kepercayaan kepada diri klien agar klien dapat membuat
pendedahan tentang masalah yang berlaku terhadap dirinya.
Di
samping itu juga, proses membina hubungan ini juga adalah dilakukan
untuk memperjelaskan lagi kepada klien mengenai tujuan kaunseling
dijalankan, tanggungjawab kaunselor dan klien, pemfokusan dan
limitasi-limitasi tertentu yang terdapat dalam kaunseling. Di dalam
tahap yang pertama ini perkara yang dititikberatkan ialah membina
hubungan dan penstrukturan. Sewaktu membuat pengstukturan kaunselor
perlulah menjelaskan tujuan kaunseling ini dijalankan agar klien dapat
menerima bantuan dalam mengendalikan persoalan yang dihadapi olehnya.
Menilai
situasi dan masalah klien adalah satu proses berterusan . kadang-kadang
kaunselor mungkin mahu mengedarkan borang ringkas atau inventori untuk
mendapatkan data asas bila kaunselor memulakan kaunseling supaya kemajuannya dapat diukur . Terdapat dua jenis penilaian :formal dan tidak formal.
Penilaian formal
mengandungi pengukuran standard yang memerlukan respon pelajar .
Instrumen seperti ini menyediakan norma sebagai bandingan dan
membolehkan kaunselor dan klien dapat mendapat idea bagaimana seseorang
berbanding dengan orang lain. Instrumen ini boleh berfokus kepada
kecerdasan otak ,sikap,nilai ,pencapaian ,minat,kebimbingan ,kemahiran
dan kebolehan .
Penilaian formal
biasanya mengambil masa yang lebih lama daripada penilaian tidak
formal. Data dikumpulkan melalui proses pentadbiran yang disediakan dan klien kerap merasakan mereka menduduki ujian walaupun hanya inventori minat dan kerjaya.
Ujian dan inventori formal
bersifat tidak peribadi dan memerlukan kaunselor yang mahir
menginterpretasinya untuk mengurangkan rasa syak wasangka ,terancam dan
jarak peribadi yang dihasilkan oleh kebanyakkan instrumennya. Klien
telah dibiasakan tentang keadaan ujian dan bagaimana ujian ini
digunakan.
Penilaian tidak formal bergantung kepada pemerhatian sendiri ,senarai semak yang mudah atau gerak hati kaunselor . Walaupun penilaian formal seperti ujian piawaian yang boleh memberi maklumat daripada penilaian tidak formal. Kritikan paling besar terhadap penilaian tidak formal
ialah penilaian ini kurang kebolehankepercayaan dan keesahannya.
Walaupun begitu ,kaunselor yang berpengalaman telah membina satu set
norma yang peribadi dan tersendiri untuk membolehkan mereka menggunakan
penilaian tidak formal dengan penuh kenyakinan . Sesetengah kaunselor telah membina norma sekolah mereka sendiri
Oleh itu, semasa membina hubungan dengan klien terdapat beberapa kemahiran yang digunakan
bagi membantu klien menghadapi pemasalahannya dan membantu klien kearah
penyelesaian yang klien inginkan. Sebagai contoh ayat membina hubungan
yang digunakan semasa melaksanakan sesi dengan klien adalah seperti berikut:
I. Kaunselor : Apa khabar saudari hari ini?
Klien : Baik...
II. Kaunselor : Ohw... . terima kasih kerana sudi datang untuk sesi kaunseling ini. Boleh saya tahu nama saudari?
Klien : Nama saya nur ain. Saya berasal dari pahang.
Pengstrukturan
Pengstrukturan
dilakukan adalah untuk memberikan penjelasan tentang tujuan kaunseling
yang dijalankan, tanggungjawab kaunselor atau klien, pemfokusan dan
limitasi. Tahap penstrukturan semula ini menentukan sifat batasan dan
matlamat perhubungan menolong. Kaunselor boleh memberitahu klien
langkah-langkah yang diambil bagi menyediakan ke arah yang sedang
dituju.
a) Tujuan kaunseling
Seorang
kaunselor perlulah menjelaskan tentang tujuan kaunseling yang dijalan
agar dapat membina hubungan dengan klien dan klien dapat menerima
bantuan dalam mengendalikan persoalan yang dihadapi oleh klien. Perkara
ini perlu bagi memudahkan kauselor membantu klien dalam membina
kemahiran dan penyelesaian masalah. Selain itu juga tujuan kaunseling
ini perlu dijelaskan kepada klien adalah untuk memberikan penerangan
kepada klien bahawa kaunseling adalah situasi pembelajaran yang boleh
memperkembangkan langkah yang lebih efektif dalam menguasai beberapa
situasi masalah yang dihadapi. Sebagai contoh ayat pengstrukturan
penjelasan tentang kaunseling yang telah di gunakan dalam sesi
kaunseling individu adalah seperti berikut:
I. Kaunselor :
Disini ,saya akan menerangkan apa itu kaunseling? Kaunseling ialah satu
proses perhubungan bersemuka antara individu yang didatangi masalah
dengan seorang profesional terlatih ,berpengalaman serta berkelayakan
memberi pertoongan dalam menyelesaikan masalah.
Klien: ya
b) peranan kaunselor dan klien
Dalam sesi kaunseling ,kita perlu menerangkan kepada klien peranan kaunselor dan peranan
klien supaya klien dpat memahami serba sedikit tentang perjalanan sesi
kaunseling yang mereka hadiri. Peranan ini juga diterangkan supaya klien
lebih bertanggungjawab terhadap apa yang diperkatakannya. Contoh
ayatnya ialah:
Kaunselor
: peranan saya ialah mendengar apa yang ain ingin katakan ,dan eranan
ain sebagai klien adalah menceritakan kepada saya dalam masa perjalanan
sesi ini yang telah kita tetapkan ,saya juga berharap ain ceritakan
adalah cerita yang benar supaya matlamat sesi ini akan berjaya.
klien :ok
d) etika kerahsiaan dalam kaunseling
dalam
sesi ini,kaunselor perlu menerangkan etika kerahsiaan kepada klien
supaya dapat menarik kepercayaan klien dank lien dapat menceritakan
segala apa yang ada dalam hatinya tanpa berselindung .
kaunselor : ain
tidak perlu risau bahawa apa yang ain sampaikan kepada saya akan
diketahui oleh orang lain kerana apa yang diceritakan akan menjadi
rahsia antara saya dan ain sahaja. Jadi jangan risau bahawa apa yang ain
sampaikan kepada saya ,akan saya rahsiakan kecuali ia boleh
memudaratkan diri ain dan orang lain.
Klien: baiklah
e) matlamat sesi kaunseling yang telah dijalankan
matlamat
sesi kaunseling yang dijalankan adalah berdasarkan kepada masalah klien
sama ada ingin menyelesaikan masalah yang dihadapi dan tidak dapat
ditanggung seorang diri atau menyediakan perubahan tingkah laku.
Kaunselor
:baik ain,matlamat sesi kita kali ini adalah untuk mencari penyelesaian
terhadap masalah yang ain hadapi dan segala tindakan atau keputusan
yang diambil adalah ditentukan oleh ain sendiri dan ain perlu
bertanggungjawab pada keputusan itu dan saya di sini hanya lah sebagai
pembimbing.
Klien: baiklah cik. Saya faham.
c) Limitasi.
Limitasi
adalah had-had masa yang telah ditetapkan daripada 30 hingga 45 minit.
Tetapi sekiranya masalah klien tidak dapat diselesaikan maka kaunselor
boleh mengadakan sesi kaunseling pada hari lain mengikut persetujuan
antara kedua-dua pihak. Contoh ayat sesi ini ialah :
I. Kaunselor
: Sebenarnya sesi kita ini telah berjalan selama 30 minit hingga 45
minit dan sekiranya masalah ain ini kita tidak dapat selesaikan pada
hari ini,kita akan mengadakan sesi pada hari lain yang akan kita
tetapkan bersama.
Klien : Baiklah
Proses penerokaan
Proses
penerokaan dijalankan adalah bertujuan untuk menimbulkan kepercayaan
klien kepada kaunselor dimana klien merasakan kaunselor berminat untuk
membantu dirinya dalam menyelesaikan pemasalahan yang klien hadapi.
Bukan itu sahaja melalui penerokaan ini juga, klien akan membuat
penerangan atau pendedahan tentang situasi yang dihadapi olehnya.
Selain
itu juga, melalui penerokaan yang dijalankan, klien dapat mengetahui
apa yang berlaku terhadap dirinya dan kebiasaannya situasi klien pada
waktu ini adalah lebih terpengaruh oleh emosi negatif iaitu yang
bermaksud pandangan dan fikiran yang sempit yang menjadikan seseorang
itu keliru dan buntu dalam mencari jalan penyelesaian yang diinginkan
olehnya.
Sehubungan
dengan itu tugas atau tanggungjawab kaunselor dalam membantu klien
ialah membimbing klien meneroka situasi dirinya kearah jalan
penyelesaian yang diinginkan oleh klien dengan mendorong dan memberikan
sokongan serta peka terhadap
isyarat tersembunyi iaitu verbal dan nonverbal. Menurut Charhuff dan
Anthony (1979) telah menyatakan bahawa tahap penerokaan adalah dilakukan
bagi membantu individu melihat dimanakah mereka berada. Hal ini jelas
menunjukkan bahawa tahap penerokaan merupakan tahap yang penting untuk
membantu diri klien bagi menghadapi sesuatu masalah serta memahami
masalah tersebut dengan lebih mendalam supaya dapat membantu klien
kearah perkembangan yang klien inginkan. Bagi membuat penerokaan yang
berkesan,kaunselor perlu memastikan dirinya menguasai kemahiran
penerokaan dengan mengaplikasikan segala kemahiran dan pendekatan yang
bersesuaian . Penggunaan kemahiran dan juga teknik adalah berbeza bagi
setiap klien. Antar kaedah yang boleh digunakan bagi menerokai masalah
ialah kemahiran menyoal. Dalam peringkat ini,soalan terbuka amat
digalakkan iaitu soalan yang tidak memerlukan jawapan yang khusus
,manakala soalan tertutup hanya digunakan pada situasi sesuai tetapi
harus dielakkan supaya klien aktif meluahkan masalahnya. Contoh kemahiran menyoal ialah:
Kaunselor : apakah yang ain rasakan dalam situasi sekarang?
Sebagai contoh ayat penerokaan yang dilakukan dalam proses kaunseling ini adalah seperti berikut:
I. Kaunselor : kalau begitu ,adakah ain sudah bersedia bagi memulakan sesi ini?(soalan tertutup)
Klien: ya ,saya sudah bersedia
II. Kaunselor : emmm...dari
segi gaya dan raut wajah ain,saya dapat rasakan yang ain ada sesuatu
yang dipendamkan. Apakah yang mengganggu fikiran ain sebenarnya?
Klien: sebenarnya,baru-baru
ini saya tidak dapat menumpukan perhatian dan tumpuan kepada pelajaran
saya kerana pada cuti yang lalu saya pulang ke kampung tiba-tiba ibu
mengatakan dia hendak menetapkan jodoh saya dengan sepupu saya yang baru
pulang dari nigeria tanpa memberitahu saya terlebih dahulu.
Mengenal pasti masalah
Mengenal
pasti masalah ialah tahap penerokaan yang telah mendorong klien dan
kaunselor memahami isu yang dibincangkan.kaunselor perlu meneroka
masalah klien sepenuhnya. Kaunselor perlu mengenal pasti masalah pokok
dan masalah ranting daripada pernyataan klien bagi memudahkan kaunselor
membantu klien menyelesaikan masalah itu. Dalam mengenal pasti masalah
klien,kaunselor perlu memberi perhatian yang sepenuhnya kepada
penceritaan klien supaya dapat menentukan masalah utama klien. Selain
itu,kaunselor perlu membantu klien menentukan matlamat yang ingin
dicapainya dalam mengatasi masalah masalah tersebut. Matlamat yang
ditetapkan perlu mengikut kemampuan dan sukarelawan oleh klien daripda
matlamat itu. Sehubungan dengan itu terdapat empat faktor dalam membantu
individu mengenalpasti dan menangani masalah mereka. Pertama adalah
nasihat, kedua adalah kaunseling arahan, ketiga delegasi dan yang
terakhir ialah kaunseling bukan arahan. Tahap mengenal pasti masalah ini
amat penting kerana melalui tahap inilah kauselor dapat mengetahui
masalah yang betul-betul menganggu diri kliennya. Sebagai contoh ayat
mengenal pasti masalah adalah seperti berikut?.
I. Kaunselor :
Sepanjang kita berbincang tentang diri ain, Pertama tadi ain ada
mengatakan yang ain ada masalah dengan pelajaran ain dan yang kedua pula
ain telah mengatakan yang ain mempunyai masalah dengan ibu ain. Antara
dua masalah ini yang mana betul-betul menganggu diri Ifa?
Klien : masalah dengan ibu yang betul-betul menganggu diri saya buat masa sekarang ini.
Membina matlamat
Matlamat
sesi terbina apabila klien dan kaunselor bersetuju membuat definisi
masalah klien dengan diakui oleh klien, atau klien sendiri yang membuat
pengakuan terhadap matlamat yang diinginkannya sepanjang sesi ini
berlansung. Oleh itu kaunselor perlu membuat pengucapan tentang definisi
masalah klien dengan diakui oleh klien ataupun klien sendiri yang
membuat pengakuan tersebut. Setelah masalah dikenalpasti kaunselor dan
klien perlulah bersama-sama membina matlamat kaunseling yang telah
diinginkan oleh klien. Matlamat kaunseling yang terbina perlulah dibina
berdasarkan masalah yang telah dikenalpasti oleh klien. Lazimnya
,matlamat kaunseling perlu mengikut kamahuan klien dan bukan kehendak
kaunselor semata-mata. Sebagai contoh ayat yang telah digunakan dalam proses membina matlamat ini adalah seperti berikut:
I. Kaunselor : ain rasa ain tahu apa yang ain hendak lakukan
Klien : Ya.
Kaunselor : Jadi disini... apa yang sebenarnya ain mahukan sebenarnya?.
Klien
: Kalau boleh saya hendak ibu tahu yang saya kecewa dengan keputusan
yang telah dibuat kerana tidak memberitahu saya terlebih dahulu.
Kaunselor : Ohw... ini yang ain inginkan ya.
Klien
: Ya.. kalau boleh saya hendak ibu tahu yang saya juga ada perasaan
saya sendiri,ibu perlu memberitahu dan bertanyakan pendapat saya sebelum membuat keputusan yang begitu drastik dalam hidup saya.
Proses semak alternatif
Proses
semak alternatif dilakukan setelah matlamat kaunseling jelas diperolehi
daripada klien. Di sini tugas kaunselor adalah menggalakkan klien
membina beberapa alternatif. Kaunselor perlulah mendorong klien membuat
perancangan langkah-langkah yang difikirkan sesuai bagi membantu diri
klien mengatasi masalah yang dihadapi olehnya. Sehubungan dengan itu
kaunselor perlulah menggariskan seberapa banyak alternatif yang telah
diperolehi daripada klien.
Selepas
klien mencadangkan alternatif yang dia mampu untuk lakukan, kaunselor
perlulah menghuraikan dan menilai setiap alternatif dengan mengambil
kira kesan positif dan kesan negatif, kebaikan dan keburukan daripada
pelaksanaan alternatif yang ingin dilakukan. Selepas itu jika klien
merasakan pemilihan yang dibuatnya adalah terbaik, nilai semula
alternatif yang telah dipilih oleh klien tersebut dan jika alternatif
ini klien rasa boleh membantu klien menyelesaikan masalah klien akan
menggunakan alternatif ini bagi menyelesaikan masalah yang telah
dihadapinya selama ini.
Sehubungan
dengan itu, bagi menyemak alternatif yang dibuat. Strategi yang
terperinci perlulah dilakukan agar jalan penyelesaian yang dipilih oleh
klien betul-betul dapat membantu dirinya. Strategi pertama yang boleh
dilakukan bagi membantu klien ialah dengan menghuraikan setiap
alternatif yang telah dibuat oleh klien. Selepas itu, setiap alternatif
yang diambil perlulah diwujudkan langkah bagi mencapai alternatif
tersebut. Apabila langkah telah diwujudkan, setiap langkah itu perlulah
dinilai daripada aspek halangan dan risiko yang bakal klien hadapi.
Strategi terakhir sekali ialah kaunselor perlulah membantu klien
mewujudkan cara bagi mengatasi halangan dan risiko daripada langkah yang
ingin dilakukan oleh klien. Sebagai contoh ayat yang telah digunakan
dalam proses menyemak alternatif klien adalah seperti berikut:
I. Kaunselor : kalau begitu,apakah agaknya yang ain rasa,tindakan yang boleh ain lakukan?
Klien : saya rasakan,saya hendak berterus terang secara baik dengan ibu saya ,bahawa
saya mahu jodoh plihan saya sendiri. Lagipun saya tahu ibu memang
sayangkan saya sebab selama ini pun saya tidak pernah ingkar
perintahnya.
II. Kaunselor : ya...emmmm...(sambil menggangguk sedikit).
Klien : betul juga kan?.
III. Kaunselor : ya,(sambil mengangguk). Selain itu,apa lagi cara lain yang ain rasa ibu ain akan dapat terima keputusan ain itu?
Klien
: kali ini saya rasa,saya memang nekad. Saya hendak bawa teman lelaki
saya itu datang berjumpa ibu dan mengambil hati ibu serta beramah mesra
dengan ibu. Dan saya akan berkata kepada ibu yang saya mahu beri tumpuan
kepada pelajaran saya dahulu. Lepas belajar baru saya fikirkan hal
tersebut. Selain itu juga,saya hendak buktikan kepada ibu,yang saya
pasti berjaya dengan cemerlang tanpa ada ikatan pertunangan.
Proses mengambil tindakan.
Proses
mengambil tindakan merupakan sebuah pelan tindakan yang diambil oleh
klien dengan bantuan yang kaunselor telah berikan bagi mencapai matlamat
yang telah ditetapkan oleh klien. Oleh itu, sesuatu pelan tindakan yang
dipilih itu mestilah realistik iaitu boleh dicapai oleh klien supaya
dapat memudahkan klien mengambil tindakan. Sekiranya masih terdapat
kegagalan selepas klien membuat tindakan, klien perlulah menyemak semula
pelan tindakannya tersebut bagi membina pelan tindakan yang lebih
menarik dan lebih realistik untuk dicapai olehnya.
Oleh
itu, bagi membentuk pelan tindakan yang berjaya, pelan tindakan
tersebut perlulah mencapai limitasi klien dan keupayaan, realistik dan
boleh dicapai. Bukan itu sahaja pelan tindakan tersebut perlulah mudah
difahami dan “fleksible” bagi menghasilkan tindakan yang positif dan
boleh dilakukan sendiri oleh klien. Di samping spesifik dan konkrit,
aspek melibatkan aktiviti-aktiviti pemusatan insan dan boleh
diulang-diulang adalah merupakan langkah sebelum klien membuat keputusan
bagi menilai samaada realistik, boleh dicapai atau refleksi terhadap
apa yag klien inginkan. Selepas pelan telah dilaksanakan ke atas dunia
realiti, penilaian perlulah dilakukan sekali lagi supaya tiada sebarang
masalah yang timbul hasil daripada pengaplikasian tersebut. Perkara yang
terakhir sekali ialah bagi memperkembangkan pelan tindakan pelbagai kos
dan faedah perlulah dibincangkan agar strategi telah termasuk
perbincangan terhadap risiko dan peluang untuk berjaya.
Sehubungan
dengan itu apabila klien sudah bertekad untuk melakukan pelan tindakan,
klien adalah digalakkan untuk melihat nilai bagi tingkah laku baru yang
ingin dicuba melalui “role play, imagery, behavioural carting, and
progres notes, serta homework” perlulah dilakukan dengan membuat
kontrak. Dengan cara ini, klien sentiasa melihat pencanggahan apa yang
dia ingin dan apa yang dia mahu lakukan. Kontrak yang dibuat ini berguna
sebagai rangka rujukan klien untuk menilai hasil sesi. Sehubungan
dengan itu, perbincangan yang dilakukan adalah lebih berfokus bagi
melihat adakah kontrak dapat membantu dan apakah moditifikasi yang dapat
dijalankan. Sebagai contoh ayat yang saya telah gunakan dalam proses
mengambil tindakan adalah seperti berikut:
Proses penamatan.
Setelah
mendapati klien boleh berdiri dan yakin terhadap tindakan yang diambil
kaunselor berhak menamatkan sesi yang telah berlansung antara kaunselor
dengan klien. Namun begitu, tindakan ini janganlah dibuat secara
mengejut, kaunselor perlulah memberikan peluang untuk klien lebih
bersedia dalam menghadapi dugaan dan cabaran dalam hidup. Sehubungan
dengan itu, sebelum sesebuah penamatan itu berlansung, matlamat
kaunseling perlulah dicapai oleh klien dan klien selesa dengannya. Oleh
itu rumusan menyeluruh tentang proses kaunseling perlulah dibuat oleh
kaunselor agar klien labih nampak dan jelas tentang apa isu yang telah
dibincangkan dalam sesi.
Fungsi
penamatan sebenarnya adalah untuk menunjukkan sesuatu yang ingin
ditamatkan, peluang untuk mengakhiri satu pengalaman pembelajaran yang
baik peribadi dan professional serta saya rasa penamatan telah
memantapkan perubahan sedia ada yang telah dicapai dan menunjukkan
kemahiran penyelesaian masalah yang telah diperolehi. Bagi masa
penamatan pula, sesuatu penamatan yang dibuat adalah tidak mempunyai
jawapan yang jelas, oleh itu penamatan perlulah dilakukan mengikut
kesesuaian diri klien tersebut samaada sudah mampu untuk berhadapan
dengan diri sendiri atau tidak. Proses penamatan sesi boleh dibahagikan
kepada dua ,iaitu:
1) Penamatan sesi untuk sesi lanjutan
Setiap sesi kaunseling pada kebiasaannya mengambil masa 45 hingga 60 minit seorang
kaunselor sentiasa menggalakkan klien bercerita masalah dalam
lingkungan masa yang ditetapkan . lebih kurang 5 minit sebelum sesi
ditamatkan ,kaunselor perlu mengingatkan klien akan tempoh masa yang
masih ada. Peringatan ini akan memfokuskan isu yang pentinG.
2) Penamatan sesi kaunseling keseluruhan.
Penamatan
proses kaunseling adalah peringkat akhir iaitu selepas kaunselor dan
klien berpuas hati dengan langkah penyelesaian yang membawa perubahan
dalam diri klien ataupun selepas klien merasa yakin masalah sudah
selesai dan dapat mengendalikan masalah yang dihadapi secara sendirian.
Sebagai contoh ayat yang telah digunakan bagi melakukan proses penamatan adalah seperti berikut:
I. Kaunselor:
saya rasa ain dah dapat langkah untuk menyelesaikan pemasalahan ain.
Oleh itu sebelum saya tamatkan sesi saya, sebelum itu saya hendak
memberikan ain “homework” dimana ain kena senaraikan langkah-langakah
alternatif lain yang dapat membantu diri ain dalam menghadapi
penyelesaian antara ain dengan ibu ain.
Klien : baiklah.
Proses susulan
Susulan
adalah merupakan proses menyemak untuk melihat bagaimana klien
melakukannya dan menghormati apa-apa masalah yang timbul ke atas klien,
namun begitu kadang-kadang perkara ini berlaku sebelum penamatan dan
proses ini adalah merupakan proses penyeliaan yang positif yang boleh
menggalakkan kepada pertumbuhan klien yang klien inginkan. Susulan amat
penting kerana dapat meneguhkan dapatan klien yang berlaku dalam proses
kaunseling dan boleh membantu kaunselor dalam menilai semula pengalaman
sesi yang mereka telah jalani. Melalui susulan ini juga, seseorang
kaunselor dapat menekankan penjagaan kaunselor yang tulen dan mengambil
berat tentang kliennnya. Susulan dibimbing dalam jangka masa pendek 3
hingga 6 minggu dan jangka panjang sekurang-kurangnya selepas 6 bulan
penamatan.
Selain
itu juga, susulan juga boleh dilakukan dalam 4 bentuk. Pertama ialah
menjemput klien ke sesi untuk membincangkan kemajuan. Kedua adalah
melalui telefon, dimana klien boleh melaporkan kepada kaunselor secara
verbal. Ketiga pula ialah kaunselor menghantar surat kepada klien dan
bertanyakan perkembangan yang terkini dan yang terakhir sekali adalah
kaunselor menghantar soal selidik klien berkenaan dengan tahap
kefungsian mereka kini menerusi pos. Oleh itu dapatlah disimpulkan
disini bahawa susulan amat membantu jika klien diselia kemajuannya
melalui penggunaan graf dan carta dan klien bersetuju susulan diakhir
sesi, akan berlaku “self monitoring” yang memberikan klien tentang bukti
dan kemajuan celik akal yang konkrit terhadap keperluannya. Sebagai
contoh ayat yang telah digunakan dalam proses susulan ini adalah seperti berikut.
I. Kaunselor: nampaknya
masa sudah tamat ain,adakah ain selesa jika kita berhenti di sini?
Ataupun mungkin ada lagi perkara yang ingin ain kongsikan lagi bagi
mengurangkan bebanan emosi ain.
Klien : ain rasa cukuplah setakat ini . dengan alternative penyelesaian ini ain yakin ini dapat diselesaikan .
Kaunselor: Jika
begitu saya tamatkan sesi saya ini dan saya mengucapkan terima kasih
kepada ain kerana sudi berjumpa dengan saya untuk kongsikan masalah ain
dengan saya.
Klien : Sama-sama.
Ampun bang jago
ReplyDeleteterimas kasih diatas perkongsian maklumat ini ya puan. boleh sy tahu dari mana sumber ini diperolehi?
ReplyDeletemakasih la kak puan buat artikal ni senang sya buat rujukan.
ReplyDelete